سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ترکیدن حباب گوشیهای لاکچری با تخصیص ارز نیمایی

تخصیص ارز نیمایی به واردکنندگان موبایل؛ مسکِّن بازار یا درمانگر نهایی؟ 
 

ترکیدن حباب گوشی‌های لاکچری


اختصاص ارز نیمایی به واردات موبایل خریداران این محصول را امیدوار به کاهش قیمت‌های طی روزهای آینده کرده است؛ آیا با توجه به نزدیکی نرخ ارز نیمایی و آزاد، این اقدام بانک مرکزی راهی برای نجات بازار موبایل است یا صرفاً مجوزی برای واردات کالا به حساب می‌آید و تأثیری در کاهش قیمت‌ها ندارد؟ با این تفاسیر آیا قیمت گوشی کاهش می یابد؟

تصلا - سرانجام پس 100 روز انتظار، بانک مرکزی با تخصیص ارز نیمایی برای واردات موبایل موافقت کرد تا متقاضیان این محصول بیش از هر زمان دیگری مترصد ریزش قیمت‌ها در بازار باشند.

در حالی که مهلت واردکنندگان در نوبت‌های قبلی تنها یک ماه برای استفاده از ارز دریافتی مهلت داشتند و این امر دوام ریزش قیمت‌ها را تحت تأثیر قرار می‌داد، این بار بانک مرکزی این مهلت را به دو ماه افزایش داده تا واردکنندگان برای واردات موبایل فرصت بیشتری برای مدیریت ارز خود داشته باشند.

افزایش قیمت گوشی به‌رغم رشد 37 درصدی واردات موبایل

آن‌طور که روح‌الله لطیفی، سخنگوی گمرک ایران می‌گوید، طی هشت ماه نخست سال جاری هفت میلیون ‌و800 هزار دستگاه گوشی تلفن همراه وارد کشور شده که در مقایسه با سال 1398، از لحاظ تعداد 37 درصد و از نظر ارزش 85 درصد رشد داشته است.

این آمار به ‌خوبی نشان می‌دهد که تخصیص ارز و تحریک عرضه ماندگاری کمی در روند قیمت‌گذاری قیمت‌ها دارد.

از سوی دیگر بررسی نوسان قیمتی انواع برندهای گوشی تلفن‌های همراه نشان از رابطه مستقیم آن با بازار ارز و اتفاقات سیاسی دارد. هر گاه که تلاطمی در نرخ دلار یا روابط بین‌المللی ایران به وجود آمده، قیمت موبایل نیز دستخوش تحول شده است.

به‌ عنوان مثال انتخاب جو بایدن به‌ عنوان رئیس جمهوری جدید آمریکا کافی بود تا بازار ارز ایران به‌ یک‌باره با افت تقاضا و قیمت مواجه شود.

 

ادامه مطلب

.
.
.
.
.
تصلا (تصویر صنعت لوازم الکترونیک)

 

قدرت مودم جیبی را دست کم نگیرید!

 

تلویزیون‌های رول شونده تی سی ال به بازار می‌آید