سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آیفون 12 رجیستر میشود؟

?

آیفون 12 رجیستر می‌شود؟ 

?

  

تصلا – یک کارشناس حوزه فناوری اطلاعات می‌گوید: اگر آیفون 12 بدون کد رجیستری در بازار وجود دارد، احتمالا به‌صورت قاچاق وارد شده که با توجه به مکانیزم فعلی سامانه همتا و گمرک، نمی‌توان این گوشی‌ها را رجیستر کرد.

طرح رجیستری با هدف جلوگیری از قاچاق گوشی اجرایی شد و اما از همان ابتدا، با چالش‌هایی همراه بود. همان زمان سودجویان به بهانه رجیستری، هزینه‌های مازاد بر قیمت گوشی از خریداران دریافت می‌کردند و به همین دلیل بارها از سوی مسوولان عنوان شد که رجیستری هزینه‌ای ندارد و فروشندگان نباید هزینه‌ اضافه‌ای به اسم رجیستری دریافت کنند، هرچند هزینه‌های گمرکی و مالیات بر ارزش افزوده، به‌خودی خود منجر به افزایش قیمت گوشی‌ها به نفعی شد که پیش از این به جیب قاچاقیان می‌رفت.

به همین دلیل در این زمان بود که واردات گوشی‌های مسافری باب شد. حذف هزینه‌هایی از جمله مالیات بر ارزش افزوده و معافیت‌ 80 دلاری گمرکی برای گوشی‌های مسافری، در برهه‌ای از زمان، واردکنندگان غیررسمی گوشی را بر آن داشت که اقدام به واردات چمدانی گوشی قاچاق به اسم مسافری کنند، راهی که با حذف معافیت 80 دلاری برای تلفن همراه و امکان رجیستری یک گوشی برای هر پاسپورت، تا حد زیادی جلویش گرفته شد.

از سویی در حالی که با شیوع کرونا در جهان، تمامی رویدادها متاثر از همه‌گیری این ویروس شدند و حتی تولید گوشی‌ هم با چالش‌هایی همراه بود، به دلیل محدودیت‌های تحریمی و شیوع کرونا، نرخ ارز در ایران روند صعودی طی می‌کرد و به گفته واردکنندگان، تخصیص ارز به گوشی‌ها به سختی صورت می‌گرفت، اتفاقی که به دلیل افزایش تقاضا برای تبلت و موبایل در روزهای دورکاری و آموزش آنلاین، منجر به افزایش چندبرابری این ابزارهای الکترونیکی شد.

در برهه‌ای همچنین به دلیل مشکلات ارزی در کشور عنوان شد که واردات گوشی‌های بالای 300 یورو که کالایی لوکس محسوب می‌شوند، با محدودیت و عدم تخصیص ارز از سوی بانک مرکزی مواجه شده که البته آن زمان جنجال‌هایی به پا کرده و قیمت گوشی‌ها را هم افزایش داد و اما در نهایت اعلام شد به دلیل مخالفت‌ برخی از مسوولان از جمله محمدجواد آذری جهرمی -وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- این ممنوعیت حذف شده است.

از سوی دیگر، به دلیل محدودیت‌های ناشی از کرونا، معرفی و عرضه گوشی آیفون 12 به‌عنوان پرچمدار شرکت اپل هم با تاخیر چند هفته‌ای در مهرماه انجام شد و پس از آن و به فاصله مدت زمان کوتاهی، زمزمه‌هایی از ورود این گوشی به ایران هم به گوش رسید. هرچند تا کنون از سوی شرکت‌های واردکننده، خبری از واردات رسمی آیفون 12 نشده، اما نگاهی به مارکت‌های آنلاین و مراجعه به فروشگاه‌ها،‌ حاکی از ورود غیررسمی این گوشی به کشور است و فروشندگان هم رجیستری را هم به عهده مصرف‌کننده گذاشته‌اند.

 

ادامه مطلب

.
.
.
.
.
(تصویر صنعت لوازم الکترونیک)

 

چالش‌های مدیریتی شرکت اپل در سال 2020

 

قیمت گوشی سامسونگ گلکسی s21

?